-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30593 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

براي اين كه امام دوازدهم را مردم نكشند، خداوند وي را از ديدهها پنهان كرد. آيا خدا تحت تأثير كار مردم قرار نگرفته است؟

اوامر و فرامين الهي يا تكويني است مانند امر به ايجاد و آفرينش موجودات. اين گونه دستورها غير قابل تخلف است و به محض صدور فرمان، مأمور به انجام ميشود:

فرمان او چنين است كه هرگاه چيزي را اراده كند، تنها به آن ميگويد: موجود باش، آن نيز بي درنگ موجود ميشود.(1)

يا تشريعي است مانند امر به نماز، روزه، حج، جهاد، اطاعت از امام معصوم(ع) و... در اين گونه دستورها خداوند خواسته كه مردم با اختيار خودشان از اوامر الهي پيروي نمايند و بدين وسيله صراط مستقيم را پيموده و به تكامل برسند. چون مردم اختيار دارند، با سوء اختيار خود ميتوانند از اوامر تشريعي سرپيچي كنند، چنان كه عدهاي نماز نميخوانند.

يكي از تخلفان مسلمانان عدم اطاعت از امام معصوم(ع) است كه بر اثر اين سوء اختيار از حضور امام معصوم(ع) بي بهره شدند و خود را در معرض گرفتاريهاي گوناگون قرار دادند. از سوي ديگر از آن جايي كه وجود امام معصوم(ع) در روي زمين شرط ادامه فيض بر بشر است و بدون وجود پربركت حضرت بقيه اللَّه الاعظم نظامات زمين به هم ميخورد، خداوند با قدرت خودش حضرتش را در پرده غيب محفوظ نگه داشته است. ابوحمزه گويد: به امام صادق(ع) عرض كردم: زمين بدون امام ميماند؟ فرمود: اگر زمين بدون امام باشد، فرو رود و نظمش از هم بپاشد.(2) نتيجه اين كه مردم با سوء اختيار خود از نعمت حضور امام عصر(عج) بي بهره شدهاند. چون وجود امام در زمين لازم و ضروري است و همچون آفتاب پشت ابر، مردم را از بركاتش بهرهمند ميكند، خداي مهربان ايشان را در پرده غيبت كبري نگه داشته و محافظت مينمايد. بنابر اين در مسئله غيبت امام زمان(عج) متأثر شدن خدا از مردم مطرح نيست. بلكه عكس العمل اعمال و رفتار مردم است. چنان كه در سلب نعمتهاي الهي همين مسئله مطرح است. قرآن ميفرمايد: خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملتي) را تغيير نميدهد مگر آن كه آنان آن چه را در خودشان است، تغيير دهند.(2)

پي نوشتها:

1 - يس (36)، آيه 82.

2 - اصول كافي، ج 1، ص 252، حديث 10.

3 - رعد (13)، آيه 11.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.